Americký profesor přišel s vysvětlením legendárního Wow! signálu z vesmíru

Záhadu, která trvá již 39 let, se pokusí rozluštit americký profesor. Za tajemný vesmírný signál zachycený v roce 1977 mohou prý komety

19.04.2016 - Martin Reichman

Komety mají velmi špatnou pověst, a pokud se v minulosti hledal „viník“ nějaké katastrofy, komety byly vždy „první na ráně“. Mor v Evropě? Mohou za to komety. Masové vymírání? Komety! Záhadné pohasnutí hvězdy ze souhvězdí Labutě? Na vině jsou samozřejmě komety. Americký profesor nyní tvrdí, že by komety mohly mít „na svědomí“ i nejslavnější (a doposud nevysvětlený) zachycený signál z vesmíru…

Signál Wow!

Když 15. srpna 1977 analyzoval Dr. Jerry R. Ehman záznam z teleskopu Big Ear - oněměl údivem. Své překvapení dokumentoval ručně psanou poznámkou, která dala signálu i jméno – zrodil se Signál Wow!

Signál Wow! je vlastně záznamem signálu na frekvenci nejrozšířenějšího prvku ve vesmíru – vodíku. Ehman věřil, že frekvence 1 420 MHz by mohla být mimozemskými civilizacemi využita jako „lingua franca“ mezihvězdné komunikace. Pomocí jednoduchého klíče převáděl zachycený signál (respektive změny v jeho intenzitě) na text - signál v rozmezí 10,0 až 10,999 znamenal písmeno „A“, 11,0 až 11,999 písmeno „B“, atd. Klíč pamatoval i na číslice a mezery.

15. srpna 1977 se Ehmanovi podařilo zachytit signál, který po převedení do pozemštiny zněl: 6EQUJ5. Zdrojem signálu měla být oblast v souhvězdí Střelce, blízko dvojhvězdy páté magnitudy Chi-1 Sagittarii, vzdálené zhruba 220 světelných let od Země.

Pátrání po tajemném signálu

Signál vzbudil velký zájem a o jeho původu vzniklo okolo stovky vědeckých studií, nikdy v budoucnu se jej ale již nepodařilo zachytit znovu. V letech 1987 a 1989 se o to snažil s mnohem výkonnější technikou Robert Grey a stejně dopadl i v letech 1995 a 1996 při použití obrovské soustavy radioteleskopů Very Large Array v Novém Mexiku. Signál Wow! již nikdy nezazněl.

S odvážným tvrzením nyní přišel profesor Antonio Paris z floridské univerzty. Paris, který v minulosti pracoval pro americké ministerstvo obrany, tvrdí, že zdrojem tajemného Signálu Wow! mohla být dvojice komet. Konkrétně jde o komety 266P/Christensen a 335P/Gibbs. Právě tyto dvě vlasatice se podle Parise vyskytovaly ve vymezené oblasti 15. srpna 1977.

Přestože většina odborníků není nové teorii příliš nakloněná, Paris hodlá svá tvrzení doložit. Bude k tomu mít příležitost již zanedlouho - kometa 266P/Christensen se má ve stejné oblasti jako před 39 lety objevit 25. ledna 2017 a 335P/Gibbs o rok později – 7. ledna 2018. Dost možná tak vysvětlení jedné z největších vesmírných záhad budou mít „na svědomí“ (jak jinak) opět komety.