Astronomové našli kvasar s teplotou tak vysokou, že se vymyká všem předpokladům

10.1.2017 – Stanislav Mihulka
Teplota kvasaru 3C 273 dosahuje až 40 bilionů stupňů Celsia. Je to mnohem více než kolik vědci považovali za teoreticky možné
Kvasar

Divoce aktivní galaktická jádra mohou být nesmírně horká

Mezinárodnímu týmu astronomů se povedl skvělý kousek. Prozkoumali nitro kvasaru, tedy bouřlivého galaktického jádra se supermasivní černou dírou. A tam objevili teplotu mnohem vyšší, než jsme u takových objektů považovali za možné.

K tomuto objevu museli badatelé využít služeb různých radioteleskopů, vhodně zkombinovat jejich data a získat snímek v rádiové oblasti záření s mnohem větším rozlišením.

Použili ruský radioteleskop RadioAstron, jehož orbitální součást obíhá ve velké vzdálenosti Zemi, a jeho data dali dohromady s pozorováními portorického radioteleskopu Arecibo, a s dalšími teleskopy v Německu, USA a Mexiku. Tímto postupem vznikl virtuální radioteleskop s talířem o průměru 170 tisíc kilometrů.

Nemožně horký kvasar

S tímto „radioteleskopem“ badatelé pozorovali kvasar 3C 273, který je od nás vzdálený 2,4 miliardy světelných let. Na takovou vzdálenost sledovali oblast o velikosti 2,7 světelného měsíce (tj. vzdálenosti, kterou urazí světlo v absolutním vakuu za 1 celý měsíc). To je stejné, jako bychom ze Země pozorovali golfový míček na Měsíci.

TIP: Bouřlivá monstra: Nově objevené extrémně červené kvasary jsou jako žádné jiné

Už samotné takové pozorování je skvělým úspěchem. Vědci pak ale ještě ze záření kvasaru odvodili, že tento objekt musí mít teplotu asi 40 bilionů stupňů Celsia. Současné teorie přitom připouštějí, že kvasary mohou dosahovat teploty maximálně 1 bilionu stupňů Celsia.

NASA/JPL Caltech