Astronomové objevili další planetu podobnou Zemi: Je ale zmrzlá na kost

1.5.2017 – Stanislav Mihulka
Gravitační mikročočkování odhalilo ve vzdálenosti 13 tisíc světelných let chladnou planetu podobnou Zemi
OGLE-2016-BLG-1195Lb

Zmrzlá Země u ultrachladného trpaslíka

Nově objevená planeta s pořádně dlouhým jménem OGLE-2016-BLG-1195Lb je hmotností velmi blízká Zemi. Dokonce i obíhá hvězdu ve stejné vzdálenosti, jako Země obíhá Slunce. Přesto je to šílený, nehostinný svět.

Hvězda OGLE-2016-BLG-1195L, která je od nás vzdálená téměř 13 tisíc světelných let, je totiž velmi malá a chladná, dokonce to možná ani není hvězda, ale jen hnědý trpaslík. Proto je tahle cizí Země s velkou pravděpodobností kompletně zmrzlá.

Podle vedoucího výzkumu Yossiho Shvartzvalda z Laboratoře tryskového pohonu NASA (JPL) jde o doposud nejmenší exoplanetu, kterou jsme objevili pomocí pozorování gravitačního mikročočkování.

Gravitační mikročočka s planetou

Jde o to, že když hvězda systému, v tomto případě OGLE-2016-BLG-1195L, z našeho pohledu prochází přes kotouč jiné hvězdy, která je přesně za ní, tak jako gravitační čočka zesílí záření hvězdy v pozadí. A když čočkující hvězdu obíhá planeta, tak ještě o něco více zesílí efekt gravitační čočky hvězdy.

TIP: Objev v souhvězdí Hydry: Chladný hnědý trpaslík obsahuje velké množství vody

Shvartzvald s kolegy použili síť tří pozemních teleskopů Korea Microlensing Telescope Network (KMTNet) a také data vesmírného infrateleskopu Spitzer. Pozorování planety OGLE-2016-BLG-1195Lb je na samotné hranici dnešních přístrojů. Menší planety pomocí gravitačního mikročočkování zatím neodhalíme.

NASA/JPL-Caltech