Bouře ve Sluneční soustavě: Extrémní erupce na Slunci

Letní bouřka představuje ve srovnání s podobnými jevy ve Sluneční soustavě nicotnou záležitost. Vesmírné bouře totiž mohou vytvořit doslova vražedné podmínky. Například sluneční erupce násobně větší než planeta Země

27.03.2016 - František Martinek

Slunce představuje pro nás pozemšťany nejdůležitější kosmické těleso, bez jehož energie by Země jen stěží mohla tvořit příhodné místo pro život. Naše planeta kolem něj obíhá v té správné vzdálenosti, díky čemuž se na ní jako na jediné v solárním systému může vyskytovat kapalná voda. Slunce však má rovněž své vrtochy: erupce, výrony hmoty, rentgenové záření, sluneční vítr – to vše se může nepříznivě projevit i na Zemi.

Ohrožení Země

Ze sluneční atmosféry – koróny – uniká do meziplanetárního prostoru nepřetržitý proud částic, který označujeme jako sluneční vítr, jehož rychlost i hustota se po erupcích zvyšují. Obtéká zemskou magnetosféru, takže nepronikne až k povrchu planety. V polárních oblastech však mohou jeho částice sklouznout podél magnetických siločar do vysoké atmosféry, kde způsobují vznik polárních září.

Parametry slunečního větru kolísají a následkem toho se magnetické siločáry v okolí Země nárazovitě stlačují, což se projevuje jako geomagnetická aktivita. Proměnlivé magnetické pole pak indukuje elektrická pole, která mohou nepříznivě působit na družice, telekomunikační zařízení, rozvodnou elektrickou síť i na zdravotní stav některých lidí. Například po sluneční erupci v září 1859 následovala magnetická bouře, která postihla celou zeměkouli. Přerušila telegrafní spojení a naopak ve vedeních, která nebyla připojena k bateriím, vznikly indukcí takové proudy, že je bylo možné použít k telegrafování. Od pólů až po tropy osvětlovaly noční oblohu polární záře tak jasné, že při nich lidé mohli číst noviny. Lawrence Townsend z Univerzity v Tennessee se svými spolupracovníky vypočítal, že velmi energetické částice vyvržené Sluncem při obdobných explozích by mohly způsobit i smrt kosmonautů na Měsíci.

Sluneční cyklus

Základní cyklus sluneční aktivity charakterizuje přibližně jedenáctiletá perioda. Nejznámější projev zmíněné aktivity pak představuje měnící se počet slunečních skvrn na viditelném povrchu Slunce – ve fotosféře. Pravidelná pozorování slunečních skvrn probíhají od roku 1755; v současné době sledujeme vrcholící 24. cyklus.

Vnější sluneční atmosféru utvářejí silná magnetická pole. Náhlé a prudké uvolnění velkého množství hmoty ze sluneční koróny do okolního prostoru označujeme jako CME (coronal mass ejection – výron koronální hmoty). Velké výrony obsahují až miliardy tun hmoty, která může být urychlena na rychlost několika milionů kilometrů za hodinu. Poté putuje meziplanetárním prostorem a po cestě bombarduje planety či satelity. Slunce tak ovlivňuje nejen své bezprostřední okolí, ale i prostor mezi planetami, v blízkosti Země, atmosféru či magnetosféru naší planety, a dokonce zemský povrch, což vše označujeme souhrnným názvem kosmické počasí.