České vlasatice: V Česku se objevitelům komet daří

12.2.2014 – František Martinek
Komety odedávna přitahovaly nejen astronomy, avšak jejich objevování bylo značně náročné na čas. Zejména díky úspěchům pozorovatelů z druhé poloviny 20. století se v seznamu komet nachází i řada česky znějících vlasatic
Kometa 45P/Honda–Mrkos–Pajdušáková

Na území bývalého Československa najdeme dvě místa, kde se objevování komet dařilo. Ve Vysokých Tatrách bylo v letech 1946 až 1959 objeveno celkem osmnáct komet, na jejichž objevech se podíleli čtyři astronomové. První tatranskou kometu objevila Ludmila Pajdušáková 30. 5. 1946 na Skalnatém Plese. Dnes kometu známe pod označením C/1946 K1 (Pajdušáková–Rotbart–Weber), neboť ji našli nezávisle i další pozorovatelé.

Po necelém roce (27. 3. 1947) objevil Antonín Bečvář, tehdejší první ředitel observatoře na Skalnatém Plese, kometu C/1947 F2 (Bečvář). Svoji první kometu objevil i Antonín Mrkos, a to 18. 1. 1948. Kometa má nyní označení C/1947 Y1 (Mrkos).

K nejzajímavějším tatranským kometám patří 41P/Tuttle–Giacobini–Kresák, která byla objevena 24. 5. 1951 na Skalnatém Plese. Po propočtech dráhy se ukázalo, že se jedná o krátkoperiodickou kometu, která byla pozorována již dvakrát (1858, 1907), avšak pokaždé byla ztracena. O její znovuobjevení se zasloužil Ľubor Kresák.

Kometa 45P/Honda–Mrkos–Pajdušáková obíhá kolem Slunce s periodou 5,25 roku a patří mezi tělesa křižující zemskou dráhu. V roce 1990 se o ní uvažovalo jako o dalším možném cíli pro evropskou sondu Giotto, která se v roce 1986 věnovala studiu známé Halleyovy komety.

Dalším objevitelem komet byl Luboš Kohoutek, který se počátkem 70. let minulého století stal vědeckým pracovníkem observatoře v Hamburku. Jeho nejznámější kometu C/1973 E1 (Kohoutek) očekávali na přelomu let 1973 a 1974 s napětím nejen astronomové, ale i veřejnost těšící se na „kometu století“ – tyto naděje kometa zklamala. Pozorovali ji však astronauti z paluby americké kosmické stanice Skylab.

Místem dalších objevů se stala observatoř na Kleti. Úspěšným lovcem komet zde byl především Antonín Mrkos, objevitel třinácti komet. Poslední kometu s označením 124P/Mrkos objevil na fotografické desce exponované 16. 3. 1991.

Miloš Tichý nalezl 23. 10. 2000 na CCD snímku pořízeném zrcadlovým dalekohledem observatoře Kleť kometu, která dostala označení 196P/Tichý. Je to krátkoperiodická kometa s oběžnou dobou 7,32 roků. Jedná se o první českou kometu objevenou pomocí moderní elektroniky – tzv. CCD detektoru.

Michael Jager