Hvězda z blízké galaxie „předstírá“, že je supernova

Zářivý modrý proměnlivý veleobr z galaxie NGC 2270 patrně zmátl vědce jako falešná supernova

19.03.2017 - Stanislav Mihulka

Supernovy jsou extrémní exploze velkých hvězd, po nichž zůstane jen mlhovina rozptýlené hmoty s neutronovou hvězdou nebo černou dírou. Některé hvězdy ale jen „předstírají“, že vybuchly jako supernova.

Jedna taková falešná supernova (anglicky supernova impostor) se zřejmě odehrála 16. května 2015, kdy v galaxii NGC 2770, vzdálené 80 milionů světelných let, explodoval zářivý modrý proměnlivý veleobr. Událost sice tehdy dostala označení jako supernova SN 2015bh, vědci si ale vůbec nejsou jistí, zda hvězda skutečně celá explodovala.

Falešná supernova

Christina Thöne ze španělského institutu Institute for Astrophysics of Andalucia a její spolupracovníci se domnívají, že skutečně šlo o falešnou supernovu. Stejná hvězda totiž již od roku 1994 zaznamenala řadu dramatických erupcí a několik jich vědci zaznamenali i v roce 2015.

TIP: Nejzářivější známá supernova: 20× zářivější než celá Mléčná dráha

Badatelé se domnívají, že se dotyčná hvězda chová podobně, jako jiný zářivý modrý proměnlivý veleobr – slavná, extrémně zářící a obrovská hvězda Eta Carinae, která vyvrhuje ohromná množství hmoty v divokých erupcích.

Institute for Astrophysics of Andalucia