Další krok k cestě na ISS: Miniraketoplán Dream Chaser si vedl výborně

1.8.2014 – Martin Reichman
Sierra Nevada Corp. má za sebou další ze série testů svého miniraketoplánu Dream Chaser vyvíjeného pro dopravu astronautů na Mezinárodní kosmickou stanici
Dream Chaser

Miniraketoplán Dream Chaser se účastní programu COTS (Commercial Orbital Transportation Services Program) vyhlášeného americkou NASA, jehož úkolem je vybrat soukromého provozovatele, který bude zajišťovat dopravu amerických posádek na Mezinárodní kosmickou stanici. Dalšími účastníky tohoto programu jsou Dragon od SpaceX a CST-100 od Boeingu.

Místo kapsle raketoplán

Zatímco SpaceX i Boeing pracují na konceptu jednoduché návratové kapsle, jedenáctitunový a devět metrů dlouhý Dream Chaser se podobá spíše raketoplánu. Plánován je v orbitální verzi (s dosahem nad 400 km) i suborbitální (do 100 km) a pojmout by měl až sedm pasažérů.

Miniraketoplán Dream Chaser nyní úspěšně prošel sérií sedmi testů zahrnujících kontrolu pohonného systému, systému kontroly reakce, posádkových a klimatizačních systémů, systému podpory života, testy konstrukce, tepelné kontroly a ochrany. Ve všech hodnoceních raketoplán získal nejvyšší možné hodnocení.

Dlouhá cesta

Miniraketoplán ale má před sebou ještě dlouhou cestu. Podle poslední zprávy NASA vydané v červnu, která hodnotí pokrok jednotlivých účastníků programu Commercial Crew Integrated Capability (CCiCap) má Dream Chaser splněno 10 ze 13 bodů vývoje, Boeing 18 z 20 a SpaceX 13 z 18 bodů. Závěrečnou fázi testů ale Sierra Nevada po dohodě s NASA odložila až na příští rok a podobně je na tom SpaceX  se svým Dragonem. Nejdále je na této cestě Boeing, podle zveřejněné zprávy by testování jeho CST-100 mělo být dokončeno ještě v letošním roce.

NASA, SNC, Wikimedia