Dopady meteoritů na dávném Marsu vyvolaly zběsilá tornáda

Zvláštní pruhy kolem marsovského kráteru Sante Fe svědčí o řádění tornád dosahujících rychlosti až 800 kilometrů v hodině

16.05.2017 - Stanislav Mihulka

Na Marsu nepracuje desková tektonika, ani tam není intenzivní počasí, které by měnilo povrch rudé planety. Je tam k vidění spousta impaktních kráterů. Některé z nich jsou ale docela zvláštní. Vybíhá z nich množství pruhů, směrem od středu ven.

Jedním z takových kráterů je i kráter Santa Fe o průměru 20,5 kilometru, který leží v oblasti Chryse Planita. Geolog Peter Schultz z Brownovy univerzity a jeho kolega jsou přesvědčeni, že mají vysvětlení.

Kráter s pruhy

Podle nich jsou pruhy pozorované u kráteru, jako je Santa Fe stopami extrémních tornád, která rozbouřil dopad meteoritu. Na tehdejším Marsu byla taková tornáda výjimečná a doprovázela právě jenom dopady meteoritů.

Schultzův tým prostudoval krátery s těmito pruhy pomocí infračervených snímků, které badatelům během noční doby na Marsu pořídilo zařízení THEMIS (Thermal Emission Imaging System) na palubě sondy Mars Odyssey.

TIP: Sonda MRO zmapovala čerstvý impaktní kráter na Marsu

Vědci svoji hypotézu podpořili i experimentálně. Tvrdí, že po dopadu meteoritu vznikají výtrysky vypařené horniny, které se řítí nadzvukovou rychlostí. V atmosféře rudé planety pak tyto výtrysky roztáčely tornáda, jejichž rychlost dosahovala 800 kilometrů za hodinu.

Brown University