Dopady meteoritů na dávném Marsu vyvolaly zběsilá tornáda

16.5.2017 – Stanislav Mihulka
Zvláštní pruhy kolem marsovského kráteru Sante Fe svědčí o řádění tornád dosahujících rychlosti až 800 kilometrů v hodině
Kráter Santa Fe

Infračervené snímky kráteru Santa Fe odhalily stopy tornád po dopadu meteoritu

Na Marsu nepracuje desková tektonika, ani tam není intenzivní počasí, které by měnilo povrch rudé planety. Je tam k vidění spousta impaktních kráterů. Některé z nich jsou ale docela zvláštní. Vybíhá z nich množství pruhů, směrem od středu ven.

Jedním z takových kráterů je i kráter Santa Fe o průměru 20,5 kilometru, který leží v oblasti Chryse Planita. Geolog Peter Schultz z Brownovy univerzity a jeho kolega jsou přesvědčeni, že mají vysvětlení.

Kráter s pruhy

Podle nich jsou pruhy pozorované u kráteru, jako je Santa Fe stopami extrémních tornád, která rozbouřil dopad meteoritu. Na tehdejším Marsu byla taková tornáda výjimečná a doprovázela právě jenom dopady meteoritů.

Schultzův tým prostudoval krátery s těmito pruhy pomocí infračervených snímků, které badatelům během noční doby na Marsu pořídilo zařízení THEMIS (Thermal Emission Imaging System) na palubě sondy Mars Odyssey.

TIP: Sonda MRO zmapovala čerstvý impaktní kráter na Marsu

Vědci svoji hypotézu podpořili i experimentálně. Tvrdí, že po dopadu meteoritu vznikají výtrysky vypařené horniny, které se řítí nadzvukovou rychlostí. V atmosféře rudé planety pak tyto výtrysky roztáčely tornáda, jejichž rychlost dosahovala 800 kilometrů za hodinu.

NASA/JPL-Caltech/Arizona State University