ExoMars 2016: Zbývá necelý měsíc do startu mise k rudé planetě

18.2.2016 – Redakce Tajemství vesmíru
Již jen necelý měsíc zbývá do jednoho z nejdůležitějších startů letošního roku. V polovině března odstartuje první část programu ExoMars 2016

14. března má ruská raketa Proton s horním stupněm Briz-M vystřelit k Marsu první část evropsko-ruského programu ExoMars 2016. Jde o zkušební přistávací pouzdro Schiaparelli, které ověří technologie měkkého přistávání na Marsu a družici TGO (Trace Gas Orbiter), která bude v rámci pětileté mise studovat atmosférické plyny potenciálně spojené s dnešní biologickou či geologickou aktivitou.

Průběh mise

Šestisetkilogramový modul Schiaparelli poletí k Marsu společně s mateřskou sondou TGO, která vstoupí 19. října na oběžnou dráhu rudé planety. Modul se oddělí od mateřské sondy tři dny před příletem k Marsu, do jehož atmosféry pak vstoupí rychlostí 21 tisíc kilometrů v hodině. Po brzdění o horní vrstvy atmosféry a následném sestupu na padáku bude aktivován systém brzdicích motorů využívajících kapalné pohonné látky. Jeho úkolem bude snížit sestupovou rychlost modulu na 5 kilometrů za hodinu ve výšce dva metry nad povrchem.

V tomto okamžiku dojde k vypnutí motorů a modul dosedne na povrch, kde bude jeho dopadová energie absorbována deformovatelnou strukturou vestavěnou přímo do něj. Uplyne přitom méně než osm minut mezi okamžikem, kdy modul Schiaparelli vstoupí do atmosféry, do chvíle, kdy dosedne na povrch Marsu do oblasti známé jako Meridiani Planum.

Tagy:
European Space Agency, ESA