Jak velká je Mléčná dráha?

7.2.2014 – Michal Švanda
Naše Galaxie

Mléčná dráha je spirální galaxie s příčkou a je součástí Místní skupiny galaxií

Pojem Mléčná dráha má dva významy. Prvním je stříbřitý pás táhnoucí se hvězdnou oblohou, pohled na průřez naší Galaxií. Už Galileo Galilei poukázal na to, že Mléčná dráha je složena z velkého množství slabých, okem nerozlišitelných hvězd, které splývají do zdánlivě spojitého útvaru. V druhém významu se tento pojem často zobecňuje a jako Mléčnou dráhu (angl. Milky Way) označujeme naši mateřskou Galaxii. V tomto případě jde o druhého největšího člena Místní skupiny galaxií (větší je už jen galaxie v Andromedě).

Mléčná dráha je spirální galaxie s příčkou s průměrem disku kolem 92 000 světlených let (přibližně 9 × 1017 km) a tloušťkou disku jen asi 3 130 světelných let. Poměrem by se tedy disk naší Galaxie dal přirovnat ke zvětšenině kompaktního disku. V disku Galaxie se nacházejí především mladší hvězdy, otevřené hvězdokupy a mlhoviny. Galaktický disk je obklopen řídkým kulovým halem s průměrem přes 130 000 světlených let, v němž se nacházejí zejména staré hvězdy koncentrované v kulových hvězdokupách. Celková hmotnost Galaxie se odhaduje na 3–6 bilionů sluncí, přičemž na diskovou část připadá hmotnost pouhých 400 miliard sluncí.

NASA