Japonský experimentální lapač kosmického smetí se ocitl v problémech

Japonský kosmický program si zřejmě připsal další vážný neúspěch

06.02.2017 - Stanislav Mihulka

Dne 27. ledna se po šesti týdnech od Mezinárodní vesmírné stanice ISS odpoutala japonská nákladní loď Kounotori-6 ze série H-II Transfer Vehicle. Po úspěšném zásobování stanice se tyto nákladní lodě obvykle vydají do atmosféry, kde shoří.

Japonská kosmická agentura ale protentokrát naplánovala ještě několik experimentů. Asi nejzajímavějším z nich byl test lapače kosmického odpadu Kounotori Integrated Tether Experiments (KITE).

V rámci tohoto experimentu mělo dojít k rozvinutí vodivého elektrodynamického lana, které tvoří tenké drátky z nerezové oceli a hliníku. Když takové lano prochází magnetickým polem planety, tak vytváří elektrický proud, který je možné dále využít – například ke zbrzdění velkých kusů kosmického smetí, které pak zaniknou v atmosféře. Lano experimentu KITE je 700 metrů dlouhé a váží 20 kg.

Experiment se nezdařil

Podle dostupných informací se experiment v původním termínu nezdařil. Nákladní lodi se zřejmě nepodařilo rozvinout elektrodynamické lano. Odborníci JAXA se pak ještě měli pokoušet zachránit situaci před plánovaným zánikem lodi v sobotu 4. února.

TIP: Zkáza Astro-H: Nová japonská družice se rozpadla po pouhých 38 dnech

Pokud se potvrdí, že experiment KITE neuspěl, tak by šlo o další významný neúspěch japonského kosmického programu v krátké době.

IFL Science, Japan Times