Juno prozkoumá radiační pásy Jupitera

Sonda Juno

Jedna ze starých pravd kosmonautiky hovoří o tom, že zkoumáním vesmíru zkoumáme vlastně sami sebe. Potvrzuje ji i americká meziplanetární sonda Juno, která míří ke králi mezi planetami – k Jupiteru. Jejím cílem přitom bude podrobně studovat radiační pásy tohoto obra. Jejich studium nám umožní lépe pochopit fungování radiačních pásů naší planety.

Zkoumání radiačních pásů je pouze jedním úkolem sondy (i když tím hlavním). Vědce zajímá také složení planety, její gravitační pole a magnetosféra. Juno by měla zjistit, zda nemá planeta pevné jádro (což dodnes netušíme), stejně jako analyzovat rozložení vody v její atmosféře nebo rozmístění celkové hmoty tohoto obra. Zaměří se rovněž na zkoumání počasí Jupitera, zvláště pak jeho vichřic dosahujících rychlosti až 600 km/h.

Na 5. července 2016 se plánuje přílet k Jupiteru. Na polární dráze se má Juno k planetě přibližovat až na 4 300 km – a zase se vzdalovat až na dva miliony kilometrů. Dráha se bude postupně upravovat, takže oběžná doba dosáhne 11–14 dní. Počítá se nejméně s 33 oblety planety a s koncem mise v říjnu 2017. Následovat má řízený zánik sondy v hustých vrstvách atmosféry.

Juno