Kalendárium

16.1.2003

Z Floridy odstartoval raketoplán Columbia k vědecké misi STS-107. O den později sice technici z NASA objevili na záznamech startu možné poškození letounu, že je sedm astronautů odsouzeno k smrti, ovšem netušili. Jednalo se o vědecký let s laboratoří Spacehab-RDM na palubě.

15.1.2006

Stardust je americká kometární sonda určená k odběru vzorku prachu z kómy komety 81P/Wild-2 a dalšího prachu mezihvězdného a meziplanetárního původu. Sonda sestávala ze dvou částí - z mateřské sondy a z návratového pouzdra.

14.1.2005

14. ledna 2005 přistála sonda Huygens na Saturnově měsíci Titanu. Sestup atmosférou trval 2 hodiny 32 minut a 15 sekund. Během přistávání a pobytu na povrchu sloužila sonda Cassini jako retranslační stanice pro předávání vědeckých a technických dat ze sondy Huygens na Zemi.

12.1.2005

Deep Impact je americká kometární sonda určená k průzkumu periodické komety Tempel 1 v rámci programu Discovery. Na meziplanetární dráhu směrem ke kometě 9P/Tempel 1 odstartovala 12. ledna 2005 na raketě Delta II Model 7925 z kosmodromu Eastern Test Range na Floridě.

10.1.1969
Veněra 6

Sovětský svaz vypustil k Venuši sondu Veněra 6, která ještě téhož roku na planetě přistála a odvysílala na Zemi důležité informace o místní atmosféře. Pak odvážného průzkumníka rozdrtil tamní tlak.

8.1.1942

Stephen William Hawking je britský teoretický fyzik a jeden z nejznámějších vědců vůbec.

8.1.1973

K Měsíci zamířila na špici rakety Proton sovětská sonda Luna 21. Na lunárním povrchu přistála týden po startu a vysadila zde vozítko Lunochod 2, který dálkově řízen ze Země najezdil mezi krátery 37 kilometrů. Mrtvý rover na povrchu Měsíce v roce 2006 formálně od Rusů zakoupil americký boháč a kosmický turista Richard Garriott.

Stránky