Kalendárium

27.4.1942
Valerij Poljakov

Během války s nacistickým Německem se v ruském městě Tula narodil Valerij Poljakov, který byl ve svých třiceti letech jmenován do oddílu sovětských kosmonautů. Ve vesmíru byl dvakrát, přičemž během druhé mise v polovině 90. let strávil dodnes nepřekonaných 437 dnů ve vesmíru bez přerušení.

26.4.1962
Kosmos 4

Sovětský svaz vypustil raketou Vostok z Bajkonuru první družici pro detailní fotografický výzkum Země z vesmíru. Kosmos 4 nesl optiku, která mu umožňovala fotit s rozlišením menším než 10 metrů. Kvůli poruše systému pro kontrolu orientace v prostoru však byla mise celkově neúspěšná.

24.4.1990
Hubble

Z Floridy odstartoval raketoplán Discovery k misi STS-31, během které vysadil na oběžné dráze asi 600 kilometrů vysoko legendární Hubbleův

24.4.1967
Vladimír Komarov

Při přistání lodi Sojuz 1 se sovětský pilot Vladimír Komarov stal prvním člověkem, který přišel během vesmírné mise o život. Předchozí bezpilotní testovací lety prototypů lodi Sojuz neprobíhaly zrovna hladce, nicméně sovětské vedení přesto přistoupilo k letu s člověkem.

23.4.1962
Ranger 4

Z USA vzlétla k Měsíci sonda Ranger 4. Mise ale selhala a družice se rozbila o odvrácenou stranu Měsíce.

23.4.1858
Max Planck

V Německu se narodil slavný teoretický fyzik Max Karl Ernst Ludwig Planck, kterému v roce 1918 přinesla jeho kvantová teorie Nobelovu cenu za fyziku.

22.4.2001
Chris Hadfield

Chris Hadfield, populární velitel stanice ISS, se stal prvním Kanaďanem, který pracoval mimo loď ve skafandru.

Stránky