Kde se vzaly stopy vulkanismu v Galeově kráteru? Možná je přinesla řeka

Vědci objevili „nevysvětlitelné“ stopy dávné vulkanické činnosti uprostřed Galeova kráteru

14.06.2016 - Martin Reichman

Rudá planeta má za sebou historii plnou bouřlivé vulkanické činnosti – v některých částech Marsu jsou pozůstatky těchto časů obzvlášť patrné. Zářným příkladem je například oblast Tharsis, ležící poblíž rovníku západně od systému údolí Valles Marineris, která je domovem čtyř obřích štítových sopek -  Olympus Mons, Ascraeus Mons, Pavonis Mons a Arsia Mons.

Vulkanismus v Galeově kráteru?

Vulkanická činnost se zde ale zřejmě neomezovala jen na tyto části planety, nový objev roveru Curiosity ukazuje, že vulkanické erupce probíhaly i okolí Galeova kráteru – místě, které již čtyři roky rover zkoumá.

TIP: Marsovský kráter Gale byl v minulosti obřím jezerem

Vědci v Galeově kráteru objevili tridymit – polymorfní modifikaci oxidu křemičitého, který vzniká za vysokých teplot okolo 900 °C. V nejbližším okolí se ale nenachází žádná sopka, která by původ tridymitu vysvětlovala a neexistuje zde ani desková tektonika. Jako nejpravděpodobnější vysvětlení přítomnosti tridymitu v Galeově kráteru se tak jeví možnost, že jde o naplaveninu, která se do oblasti dostala v dávných dobách, kdy na Marsu existovaly řeky a jezera.

NASA/JPL-Caltech