Kepler-1647b: Největší známá planeta z těch, které obíhají kolem dvou hvězd

Astronomové objevili rekordně velkou planetu Tattoine - je velká jako Jupiter a nachází se v obyvatelné zóně

16.06.2016 - Stanislav Mihulka

Když George Lucas popisoval planetu Tatooine, z níž pochází Luke Skywalker z Hvězdných válek, nejspíš vůbec netušil, zda podobná planeta ve skutečnosti ve vesmíru existuje. Takzvané cirkumbinární planety, které obíhají kolem dvou hvězd zároveň, ale ve vesmíru skutečně existují. Dneska už to víme, a zdá se, že mohou být velmi rozmanité.

Tatooine velká jako Jupiter

Nedávno objevená exoplaneta Kepler-1647b je právě takovým světem. Obíhá kolem dvojice hvězd, které jsou velmi podobné našemu Slunci. Jedna z nich je o něco větší než Slunce, druhá o něco menší. Celý tento zvláštní planetární systém se nachází ve vzdálenosti 3 700 světelných let od Země.

Planeta Kepler-1647b je stará asi 4,4 miliardy let, tedy asi jako naše Země a jeden oběh kolem obou hvězd zvládne za 1 107 pozemských dnů. Shodou okolností je to zatím největší planeta typu Tatooine, kterou jsme objevili. Svou hmotností se skoro přesně vyrovná našemu Jupiteru. Zároveň je mnohem dál od dvojice hvězd, než jiné známé cirkumbinární planety.

TIP: Nejmenší exoplaneta pozorovaná ze Země: Vědci objevili „mladší verzi“ Jupitera

Kepler-1647b se navíc nachází uvnitř obyvatelné zóny, tedy v prostředí, ve kterém může existovat kapalná voda. Jde sice o plynného obra, takže přímo na planetě život pozemského typu nebude, pokud má ale planeta velké měsíce, mohly být obyvatelné.

San Diego State University, Astrophysical Journal