Království skrytých obrů v jižním souhvězdí Pravítka

3.3.2016 – Martin Reichman
RCW 106
Obloha kolem objektu RCW 106

Astronomové zkoumají oblast RCW 106 již nějakou dobu. Není to však tento karmínový oblak sám, který poutá jejich pozornost. Zajímá je záhadný původ hmotných a žhnoucích hvězd v jeho nitru.

Z kosmického hlediska se zcela nedávno hluboko v hustých oblacích prachu zažehla hrstka hmotných hvězd. Tyto mladé žhavé hvězdy nutí svým zářením svítit okolní oblaka plynu, které jsou na snímku zachyceny jako karmínově červené oblasti. Hvězdy o vysoké hmotnosti vystoupí ve své roli na kosmickém jevišti jen krátce a také proto je jejich původ stále záhadný. Mohutná mlhovina, kde tito obři vznikli, nese označení RCW 106 a nachází asi 12 tisíc světelných let od nás v jižním souhvězdí Pravítka.

TIP: Wolf-Rayetova hvězda uprostřed mladé mlhoviny v souhvězdí Střelce

Na záběru je však zachyceno mnoho dalších zajímavých objektů. Například filamenty vpravo jsou pozůstatky po explozi supernovy SNR G332.4-00.4 (objekt rovněž známý pod označením RCW 103). Filamenty ve spodní části snímku (RCW 104) obklopují neobvyklou a velmi horkou Wolf–Rayetovu hvězdu WR 75. Po celé ploše snímku je také možné nalézt stopy tmavých prachových oblaků.

Evropská jižní observatoř (ESO)