Mají to za sebou: Na Havaji právě skončila roční simulace mise na Marsu

Šestičlenná posádka dobrovolníků si vyzkoušela simulovaný pobyt na Marsu. Zvládli to dobře, nejhorší prý byla nuda

30.08.2016 - Stanislav Mihulka

Dne 28. srpna 2016 na svazích havajské hory Mauna Loa odstartovala simulace mise na Marsu HI-SEAS IV. Lokalita, kde se tato simulace odehrála, byla vybrána tak, aby se co nejvíce podobala povrchu rudé planety. Jde o pusté místo, jehož půda se skutečně blíží tomu, co známe z Marsu.

Šest astronautů v kupoli

Simulované mise organizované NASA se zúčastnili francouzský astrobiolog, německý fyzik a celkem čtyři Američané: pilot, architekt, odborník na půdu a lékař, který zároveň zastával pozici novináře. Tito dobrovolníci spolu strávili pozemský rok v těsné blízkosti, prakticky bez soukromí a s omezenými zdroji.

Celou dobu obývali základnu ve tvaru kupole o průměru 11 metrů a výšce 6 metrů. Kdykoliv ji chtěli opustit, tak si museli vzít skafandr. Nemohli se dostat k čerstvému vzduchu ani potravinám.

TIP: Cvičiště pro kolonisty: V Mohavské poušti se objeví 3D tištěné kolonie pro Mars

Nejhorší ze všeho prý byla nuda. Celkově ale byla simulace HI-SEAS IV extrémně úspěšná a poskytla NASA velice cenné poznatky pro přípravu budoucích pilotovaných misí na Mars.

IFL Science / University of Hawaii