Nová studie naznačuje, že planeta u Proximy Centauri by mohla hostit život

Je planeta obíhající Proximu Centauri obyvatelnou? A mohla by hostit život? Podle vědců to není úplně vyloučené

20.12.2016 - Martin Reichman

Nedávný objev planety kamenné planety obíhající nejbližší hvězdu mimo naši Sluneční soustavu způsobil doslova poprask. Ruský miliardář Jurij Milner se dokonce nechal slyšet, že se lidé na Proxima b podívají již v roce 2060.

Rezolutní „možná“

Nová studie Dr. Dimitra Atriho ze seattleského vědeckého institutu Blue Marble Space Institute of Science naznačuje, že by Proxima b mohla hostit život. Věc má ale háček…

Tvrzení doktora Atriho se opírají o výsledky složitých počítačových simulací. Ty modelovaly možné podmínky na Proxima b na základě tří faktorů – typu a velikosti protuberancí mateřské hvězdy, tloušťku atmosféry a sílu magnetického pole planety.

Dobrou zprávou je, že pokud má Proxima b atmosféru a magnetické pole podobné jako má Země, je poměrně pravděpodobné, že by mohla hostit život. Tou špatnou zprávou je, že i kdyby tomu tak bylo, pravděpodobně by vlivem intenzivních protuberancí z mateřské hvězdy docházelo k jeho periodickému „vyhlazování“

Podle doktora Atriho je ale předčasné hovořit o tom, zda je Proxima b obyvatelnou, či nikoli. Faktorů, které ovlivňují existenci biosféry je prostě příliš mnoho. Pokud by například planetu obývali odolní mikrobi, mohli by přežít i extrémní podmínky. Další odpovědi tak zřejmě přinesou až další pozorování, například pozorování teleskopu Jamese Webba.

Universe Today, Live Science