Bizarní megasaturn: Ohromné prstence kolem planety J1407b rotují v protisměru

Planeta J1407b má skutečně bizarně veliké prstence. Jsou mnohasetkrát větší než prstence Saturnu

18.10.2016 - Stanislav Mihulka

V roce 2007 si lovci exoplanet všimli, že hvězda soustavy J1407 se doopravdy podivně zatmívá. Trvalo to několik týdnů a hvězda ještě navíc měnila jasnost v rychlých skocích.

Astronomové tehdy navrhli, že by změny jasnosti hvězdy bylo možné vysvětlit planetou, nazvanou J1407b, která má naprosto gigantické prstence. Náš Saturn by proti této planetě byl co do velikosti prstenců jenom břídilem.

Aby toho nebylo málo, planeta J1407b obíhá hvězdu jednou za 11 let po výrazně eliptické dráze, takže by přitažlivost hvězdy mohla systém prstenců planety destabilizovat. Jak je tedy možné, že takové prstence existují?

Jak si udržet gigantické prstence?

Steven Reider z japonského RIKEN Advanced Institute for Computational Science a jeho tým si zkusili simulovat různé podoby planety J1407b s jejími prstenci, a přitom ověřovali jejich životaschopnost.

Ukázalo se, že si planeta J1407b může za daných okolností udržet ohromné prstence po více než 10 tisíc oběhů, tedy déle než 110 tisíc let. Má to ale háček. Bylo by to možné jedině v případě, že by tyto masivní prstence kolem planety J1407b rotovaly opačným směrem než obíhá planeta kolem své hvězdy. A to je dost neobvyklé.

TIP: Mohou prstence Saturnu v budoucnu vytvořit nový měsíc?

Vědci ještě každopádně s prstenci planety J1407b nekončí. Teď hodlají zkoumat, jak něco takového vůbec mohlo vzniknout a jaký by mohl být osud těchto prstenců v budoucnosti.

Space.com