Ozve se někdo? Vědci a filosofové pošlou další vzkazy do vesmíru

Skupina METI plánuje systematicky vysílat rádiové vzkazy k nadějným objeveným planetám

28.12.2016 - Stanislav Mihulka

Skupina vědců a filosofů METI (Messaging Extraterrestrial Intelligence) plánuje poslat další vzkazy do vesmíru. Spoléhají na to, že je zachytí někdo, kdo si je dovede přečíst a pochopit.

Členové METI zahájili diskuzi o tom, co by vlastně měly takové vzkazy obsahovat. Do vesmíru by je chtěli posílat už v roce 2018. Zdaleka ne každý s nimi ale souhlasí. Odpůrci jejich snah se ptají, kdo by měl vlastně za Zemi mluvit, a jestli je rozumné se vůbec snažit o komunikaci s okolním vesmírem.

Nebude to poprvé. Plakety se vzkazem cizím civilizacím mají na svým přístrojích sondy Pioneer 10 a 11 z let 1972 a 1973. V roce 1974 vyslal radioteleskop Arecibo vzkaz do kulové hvězdokupy M13: V roce 1977 vyrazily do vesmíru sondy Voyager 1 a 2, které nesou na palubě pozlacenou gramofonovou desku zachycující zvuky a obrazy z planety Země.

Posílat vzkazy do vesmíru anebo ne?

V METI chtějí postupovat mnohem více systematicky. Shánějí peníze na zakoupení času pro vysílání na výkonném radioteleskopu anebo na postavení svého vlastního vysílače. Vzkazy hodlají vysílat na již objevené planety, kde je alespoň malá teoretická šance na výskyt života, jako je například nedávno objevená Proxima b.

TIP: Měli bychom aktivně hledat mimozemské civilizace, nebo se jich bát?

Stephen Hawking a mnozí další ale před takovým jednáním varují. Podle nich je nebezpečné na sebe upozorňovat jiné civilizace, u nichž není vyloučeno, že budou mnohem technicky vyspělejší. Pak bychom se velmi snadno mohli octnout v nezáviděníhodné pozici divochů objevených evropskými cestovateli.

IFL Science