Podívaná pro bohy: Velmi malý teleskop v dýmu nebeského krbu

31.03.2017 - Martin Reichman

Sotva patrné siluety velmi velkého dalekohledu (VLT, Very Large Telescope) na vrcholu Cerro Paranal v chilské poušti Atacama jsou poněkud v protikladu s jeho jménem. Díky své odlehlé poloze je obloha na Paranalu obvykle nádherně tmavá, bez rušících světel. Dokonce i točitá cesta, která vede pouští Atacama k observatoři, je osvětlena jen velmi málo, aby se zabránilo zbytečnému světelnému znečištění.

Poloha VLT byla velmi pečlivě vybrána. Je nesmírně důležité, aby vybrané místo bylo co nejsušší, protože vodní páry absorbují infračervené světlo a znehodnocují pozorování. Aby se co nejvíc zmenšil vliv zemské atmosféry na pozorování, stojí VLT v nadmořské výšce 2 600 metrů nad mořem, což zmenšuje množství atmosféry mezi dalekohledem a hvězdami.

Noční oblohou na obrázku se táhne pás plný hvězd, podobný dýmu stoupajícímu z nebeského krbu. Je to naše domovská galaxie, Mléčná dráha. V horní části obrázku je patrná jasnější a širší část – to je galaktická výduť plná hvězd, která obklopuje srdce Mléčné dráhy.

twanight.org