Pátrání po životě: Vědci hledají odpověď na otázku, zda jsou superzemě obyvatelné

Superzemě by teoreticky mohly být plné života. Podmínkou ale je, aby měly vlastní magnetické pole. Odpověď se vědci rozhodli hledat v laboratořích

21.06.2017 - Stanislav Mihulka

Polární záře jsou nádherné. Magnetickému poli naší planety ale vděčíme za mnohem více. Jenom díky němu můžeme mít život, jaký známe. Magnetické pole nás totiž chrání před nebezpečnými částicemi slunečního větru a kosmického záření, které by jinak nepřetržitě bombardovaly Zemi. A chrání také naši životně důležitou atmosféru.

Magnetickému poli bychom měli každý den děkovat za svou existenci. Stačí se podívat na Mars a hned je vidět, jak dopadne planeta, která nemá k dispozici prakticky žádné magnetické pole.

Mají superzemě štít?

Ve vesmíru jsme už našli desítky planet, na nichž by alespoň teoreticky mohl existovat život. I pro ně nejspíš platí, že jejich obyvatelnost bude záviset na magnetickém štítu. Mnohé z těchto slibných planet jsou ale superzemě, s nimiž nemáme žádnou zkušenost.

TIP: Kde se bere magnetické pole Země?

Vědci v kalifornských laboratořích Lawrence Livermore National Laboratory se snaží zjistit, zda kovová jádra superzemí mohou generovat magnetické pole. Pomocí experimentálního zařízení TARDIS zkoumají chování železa při tlacích 5 až 20 milionů atmosfér. Takové podmínky se blíží tomu, co očekáváme v nitru superzemí v cizích planetárních systémech.

Lawrence Livermore National Laboratory