Planety červených trpaslíků možná nejsou tak obyvatelné, jak jsme si mysleli

Nový výzkum naznačuje, že obyvatelné zóny červených trpaslíků nemusejí být ani zdaleka obyvatelné

13.02.2017 - Stanislav Mihulka

Červení trpaslíci jsou sice menší, studenější a méně jasní než Slunce, přesto k nim ale lovci exoplanet shlížejí s velkými nadějemi. Planety červených trpaslíků, o nichž už víme, že jich existuje spousta, jsou totiž pro nás v řadě ohledů zajímavé – jejich výzkum je méně obtížný než u jiných hvězd, mohou se vyskytovat v obyvatelných zónách, kde jsou podmínky pro vodu v kapalném stavu.

Největší výhoda je ale v tom, že červení trpaslíci jsou daleko nejhojnějšími hvězdami v Mléčné dráze a nejspíš i v celém vesmíru. Pokud by se potvrdilo, že u červených trpaslíků mohou být dobře obyvatelné planety, tak jsme s hledáním dalších Zemí prakticky za vodou.

Bouřliví trpaslíci

Hvězdy typu červený trpaslík jsou ale zároveň problematické v tom, že jejich obyvatelné zóny se nachází mnohem blíže k jejich mateřským hvězdám než jak to známe z naší Sluneční soustavy. Otázkou je, jak moc nebezpečné to pro planety v obyvatelné zóně červených trpaslíků může být.

Vladimir Airapetian z Goddardova kosmického střediska NASA v Greenbeltu, Maryland a jeho spolupracovníci prostudovali vybrané mladé červené trpaslíky v Mléčné dráze. Zjistili, že mladí trpaslíci bývají velice bouřliví a skrápějí okolí spoustou tvrdého rentgenového a ultrafialového záření.

TIP: U červeného trpaslíka TRAPPIST-1 obíhají dvě kamenné planety s atmosférou

Badatelé se domnívají, že mohutné sluneční erupce mladých červených trpaslíků mohou atmosféry svých planet v obyvatelných zónách připravit o vodík, kyslík i další atomy či molekuly. Nezbývá než doufat, že se Airapetian s kolegy mýlí, anebo že tento jev nemusí fungovat vždy. Byla by ohromná škoda, kdyby planety červených trpaslíků byly naprosto neobyvatelné.

IFL Science, Astrophysical Journal