Stále platí! Einsteinova teorie prošla testem v centru Mléčné dráhy

9.6.2017 – Stanislav Mihulka
Devatenáct let trvající pozorování dvojice hvězd u supermasivní černé díry potvrdilo platnost rovnic Alberta Einsteina
Sagittarius A*

Objekt Sagittarius A* je supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy

Obecná relativita Alberta Einsteina si zachovala platnost po celé století. A bude platit i nadále. Famózní teorie prošla dalším testem, který si na ni uchystali věčně nespokojení vědci.

Aurélien Hees z Kalifornské univerzity v Los Angeles a jeho tým jako první použili k otestování obecné relativity supermasivní černou díru. Proměřili pohyb dvou hvězd, které se nalézají v těsné blízkosti tohoto galaktického monstra v centru Mléčné dráhy a zjistili, že se pohybují navlas přesně, jak předpovídají rovnice obecné relativity.

Relativita platí i u obrovské černé díry

Tyto hvězdy byly objeveny v devadesátých letech dvacátého století a už tehdy astronomové zahájili sledování jejich pohybu. Hees a jeho tým analyzoval data z pozorování obou hvězd za 19 let. Ukázalo se, že obecná relativita popisuje dráhy těchto hvězd zcela perfektně.

TIP: Evropští vědci poprvé pozorovali centrum Mléčné dráhy zařízením GRAVITY

Výzkum hvězd v okolí supermasivní černé díry Mléčné dráhy nepřinesl žádné náznaky existence hypotetické páté základní fyzikální síly. Ta by případně mohla zavinit odchylky drah hvězd oproti předpovědím obecné relativity.

NASA/UMass/D.Wang et al. & NASA/STScI