Podivná hvězda IRAS 19312+1950 klame astronomy svým věkem

Původně to měla být velká hvězda na sklonku života, teď je to výjimečná protohvězda na samotném začátku hvězdné kariéry

31.08.2016 - Stanislav Mihulka

Astronomové mají zajímavou hádanku. Už celé roky si lámou hlavy nad masivní hvězdou v Mléčné dráze, u které si nejsou jistí, jestli je extrémně stará nebo extrémně mladá.

Jde o hvězdu IRAS 19312+1950, vzdálenou od nás více než 12 tisíc světelných let. Vědci si původně mysleli, že jde o hvězdu v samotném závěru jejího vývoje, snad o červeného veleobra. Podle nového výzkumu NASA je to ale naopak extrémně mladá hvězda, protohvězda v neobvyklé fázi vývoje.

IRAS 19312+1950 je pořádně velká hvězda o hmotnosti 10 Sluncí a obsahuje nápadné množství kyslíku. Otázkou ale je, o jaký typ hvězdy vlastně jde. Na to, že jde o hvězdu na konci životní dráhy, usuzovali astronomové kvůli dvěma astrofyzikálním maserům, tedy oblastem zesílené emise mikrovlnného záření, které u ní fungují – jeden maser vytvořený molekulami oxidu křemíku (SiO) a druhý hydroxylový (OH).

Výjimečná protohvězda

Astrochemik Martin Cordiner z Goddardova kosmického střediska NASA v Greenbeltu, Maryland a jeho tým využili ke studiu hvězdy pozorování vesmírných infrateleskopů Spitzer (NASA) a Herschel (ESA). Vyvozují z nich, že jde o masivní hvězdu v embryonální fázi vývoje, která se blíží ke konci takzvaného akrečního stádia. V této fázi hvězda pohlcuje okolní materiál a roste.

TIP: Kamera v důchodu zachytila zrod mladičké protohvězdy

Podle vědců je ale jasné, že nejde o typickou protohvězdu. Z důvodů jimž zatím příliš nerozumíme, má tahle hvězda nápadné rysy velmi staré a velmi mladé hvězdy zároveň.

NASA's Goddard Space Flight Center