Požár na palubě kosmické lodi? NASA chystá drsný experiment

18.3.2016 – Martin Reichman
Zásobovací loď Cygnus, která příští týden zamíří k ISS, bude cílem drsného experimentu – NASA na její palubě hodlá založit požár
Cygnus
Zásobovací loď Cygnus

Poté co Cygnus vyloží zásoby na ISS, NASA odpálí na její palubě ohnivý experiment.

Je jistě mnoho věcí, které na palubě kosmické lodi nikdo vidět nechce. Vedle krvežíznivého vetřelce bude na jednom z předních míst takového seznamu nežádoucích věcí i požár. Paradoxně právě požár k vidění bude – a půjde o cílený experiment NASA.

Požár na palubě kosmické lodi

Požár vypukne na nákladní lodi Cygnus, která v rámci zásobovací mise dopraví na ISS zásoby. K Mezinárodní vesmírné stanici se nákladní loď vypraví již 22. března. Poté co budou zásoby bezpečně přemístěny na palubu ISS, dojde k odpojení lodi a po jejím bezpečném oddálení zažehne v uzavřeném boxu Saffire, umístěném na palubě Cygnusu, k řízenému požáru. Experiment bude odstartován vzdáleně ze Země a trvat by měl 15 až 20 minut.

Požár bude přitom snímat několik senzorů a také dvojice kamer. Vědci si od poněkud drsného experimentu slibují, že rozšíří jejich poznatky o chování požáru a hoření v prostředí mikrogravitace. Poměrně pikantním faktem na plánovaném experimentu je, že právě nákladní loď Cygnus se stala obětí ohnivého pekla při explozi rakety Antares v říjnu 2014.

Jak bude vypadat experiment Saffire