Průzkum Sluneční soustavy: NASA připravuje přistání na Jupiterově měsíci

Přistávací modul mise EMFM bude na povrchu Europy pátrat po stopách cizího života

14.02.2017 - Stanislav Mihulka

Jupiterův měsíc Europa je fascinující zmrzlý svět, který pod povrchem s velkou pravděpodobností ukrývá ohromný slaný oceán. Pokud se vědci nemýlí, je v něm dokonce více vody, než na Zemi.

NASA připravuje misi k Europě, která by měla vyrazit počátkem dvacátých let tohoto století. Mise prozatím nese název Europa Multiple Flyby Mission (EMFM) a zahrnuje 45 obletů kolem Europy a detailní výzkum povrchu měsíce z oběžné dráhy.

V NASA si ale naštěstí jsou vědomi unikátní příležitosti, jakou taková mise přinese. Loni v létě proto pověřili tým vědců a inženýrů, aby začal pracovat na přípravě přistávacího modulu, který by meziplanetární sonda mise EMFM mohla vysadit přímo na povrch Europy.

Pátrání po životě na Europě

Přistávací modul by na Europě hledal cizí život, jako první sonda od doby programu sond Viking, které pátraly po životě na rudé planetě. Modul by robotickou paží odebral vzorky z okolí, až z hloubky 10 centimetrů. V nich by pak přístroje sondy pátraly po různých typech stop, jaké by podle našich poznatků mohly zanechat živé organismy.

TIP: NASA vybrala 9 vědeckých přístrojů, které vyšle k Jupiterovu měsíci

Největší překážkou této mise bude zničující záření planety Jupiter. Odborníci navrhují postavit meziplanetární sondu i přistávací modul tak, aby jejich přístroje vydržely záření Jupiteru alespoň 30 dní. Pokud se vše povede, tak to bude napínavé dobrodružství.

IFL Science, NASA