Rudý veleobr Betelgeuse: Hvězda, která by pozřela většinu Sluneční soustavy

28.6.2017 – Martin Reichman
Betelgeuse
Betelgeuse na obrázku z radioteleskopu ALMA

Při pozorování v oblasti milimetrového kontinua je hvězda asi 1 400× větší než Slunce. Překreslené křivky ukazují, jak velká je hvězda ve srovnání se Sluneční soustavou.

Snímek, který ze všeho nejvíc připomíná vaječný žloutek je ve skutečnosti jedna z největších známých hvězd a druhá nejjasnější hvězda v souhvězdí Orionu – Betelgeuse.

Betelgeuse má poloměr asi 1 400× větší než Slunce (měřeno v oblasti milimetrového kontinua). Pokud by se nacházela ve středu naší Sluneční soustavy, sahal by její povrch až k dráze Jupitera a vnitřní kamenné planety by jí byly pohlceny.

Jde o hmotnou hvězdu, což znamená, že velmi jasně září a má krátkou předpokládanou dobu existence. V současnosti má Betelgeuse stáří asi osm milionů let, je ve fázi rudého veleobra a je na cestě k tomu stát se supernovou. Při odvrhování materiálu z hvězdy jako je Betelgeuse se uplatňují dva procesy. Jednak dochází ke vzniku mohutných výtrysků plynu, které se šíří do okolního prostoru z povrchu hvězdy. Druhý proces, který stojí za odvrhováním výtrysků, je prudký pohyb mohutných bublin v atmosféře hvězdy připomínající vařící vodu v hrnci. Až se Betelgeuse stane supernovou, bude její exploze viditelná ze Země, a to dokonce i během dne.

ESO