Rusko chce proti planetce Apophis použít mezikontinentální balistickou střelu

15.2.2016 – Martin Reichman
Rusko chce v rámci testu obrany proti nebezpečným blízkozemním objektům vyzkoušet mezikontinentální balistickou střelu
Rusko cílí na planetku Apophis

Planetka Apophis, patřící do tzv. Atenovy skupiny planetek (tedy planetek protínajících oběžnou dráhu Země), má v letech 2029, 2036 a 2068 prolétnout v bezpečné vzdálenosti okolo Země. Přestože byla Apophis v době svého objevu považována za potenciálně nebezpečnou a NASA uvažovala o možnosti vysadit na ni radarový odpovídač, postupně zpřesňované údaje o její trajektorii ukázaly, že šance její srážky se Zemí je jen 2,3 k milionu.

Příležitost pro testování balistických střel

I malé riziko na srážku je ale podle ruských vědců stále rizikem a rozhodli se proto o neobvyklý pokus. Na planetku Apophis hodlají zamířit mezikontinentální balistickou raketu a pokusí se jí tak zničit.

Podle Sabita Saitgarajeva, pracovníka raketového střediska Makejev OKB, představují objekty jako Apophis nebezpečí především z důvodu omezeného operačního času - rakety schopné zasáhnout planetky totiž potřebují příliš mnoho času na přípravu k odpálení. K likvidaci planetky proto hodlají Rusové využít rakety Vojevoda (SS-18 Satan). Přestože přípravné práce již probíhají, není vůbec jasné, zda k oznámenému testu ve skutečnosti dojde.

NASA