Rusko chce proti planetce Apophis použít mezikontinentální balistickou střelu

15.2.2016 – Martin Reichman
Rusko chce v rámci testu obrany proti nebezpečným blízkozemním objektům vyzkoušet mezikontinentální balistickou střelu
Rusko cílí na planetku Apophis

V roce 2036 by Rusko chtělo otestovat obranu proti nebezpečným blízkozemním objektům - planetku Apophis má zničit mezikontinentální balistická raketa Vojevoda.

Planetka Apophis, patřící do tzv. Atenovy skupiny planetek (tedy planetek protínajících oběžnou dráhu Země), má v letech 2029, 2036 a 2068 prolétnout v bezpečné vzdálenosti okolo Země. Přestože byla Apophis v době svého objevu považována za potenciálně nebezpečnou a NASA uvažovala o možnosti vysadit na ni radarový odpovídač, postupně zpřesňované údaje o její trajektorii ukázaly, že šance její srážky se Zemí je jen 2,3 k milionu.

Příležitost pro testování balistických střel

I malé riziko na srážku je ale podle ruských vědců stále rizikem a rozhodli se proto o neobvyklý pokus. Na planetku Apophis hodlají zamířit mezikontinentální balistickou raketu a pokusí se jí tak zničit.

Podle Sabita Saitgarajeva, pracovníka raketového střediska Makejev OKB, představují objekty jako Apophis nebezpečí především z důvodu omezeného operačního času - rakety schopné zasáhnout planetky totiž potřebují příliš mnoho času na přípravu k odpálení. K likvidaci planetky proto hodlají Rusové využít rakety Vojevoda (SS-18 Satan). Přestože přípravné práce již probíhají, není vůbec jasné, zda k oznámenému testu ve skutečnosti dojde.

NASA