Sluneční bouře vyvolávají na Jupiteru obří polární záře

Na rozdíl od Země není výhradním zdrojem Jupiterových polárních září Slunce. Pokud ale k němu dorazí částice hnané sluneční bouří, rozzáří se i on jako lampión

24.03.2016 - Martin Reichman

Fascinující a velkolepé polární záře nejsou vlastní výhradně matičce Zemi. Přestože jsou Jupiter, Saturn, Uran a Neptun plynnými planetami mají i silná magnetická pole a mohutné magnetosféry. Je tudíž zřejmé, že na nich rovněž vznikají polární záře. Zejména největší planeta naší Soustavy je v ohledu polárních září naprostým unikátem.

Polární záře na Jupiteru

Magnetosféra Jupiteru je fenomén, který nemá ve Sluneční soustavě obdoby. Především se odlišuje svou enormní velikostí: ve směru ke Slunci (denní strana) dosahuje až do devadesátinásobku poloměru planety a ve směru od Slunce se táhne rozsáhlý magnetický ohon až k oběžné dráze Saturnu! Lineární rozměry magnetosféry Jupitera jsou mnohonásobně větší než rozměry magnetosféry Země, a její objem je dokonce milionkrát větší.

Na rozdíl od Země mohou na Jupiteru vznikat polární záře i bez přímého vlivu Slunce - existuje zde totiž vlastní mohutný zdroj nabitých částic, který nesouvisí se Sluncem – vytváří je vulkanická činnost měsíce Io. Tyto nabité částice jsou urychlovány na velmi vysoké rychlosti, načež při srážkách s molekulami přítomných atmosférických plynů vzniká polární záře, pozorovatelná především v oboru rentgenového záření.

TIP: Nalezen objekt s polární září tisíckrát jasnější než na Jupiteru

Jak ale ukazuje pozorování observatoře Chandra, ani Jupiter není vůči vlivu Slunce zcela imunní. V roce 2011 se vědcům podařilo zachytit Jupiter právě v okamžiku, kdy k jeho magnetickému obalu dorazil mohutný proud nabitých částic vyvržený silnou sluneční bouří. V okamžiku srážky zazářila na Jupiterových pólech obří polární aurora, osmkrát jasnější než je u této planety běžné a se stonásobnou intenzitou.

chandra.harvard.edu