Sluneční soustava 2.0: U dvojníka Slunce bylo objeveno dvojče Jupiteru

23.7.2015 – Martin Reichman
Týmu brazilských astronomů pátrajících po Sluneční soustavě 2.0 se podařilo objevit dvojčata Jupiteru a Slunce. Našli jsme dvojníka Sluneční soustavy?
Sluneční soustava 2.0

Mezinárodní tým astronomů objevil planetu podobnou Jupiteru, která obíhá kolem hvězdy slunečního typu HIP 11915, ve zhruba stejné vzdálenosti jako Jupiter kolem Slunce.

Klíčová role gravitace Jupitera

Podle současných teorií hraje vznik planet o hmotnosti Jupiteru velmi významnou úlohu ve vývoji uspořádání celého planetárního systému. Existence takové planety na dráze podobné jupiterově kolem hvězdy slunečního typu nabízí možnost, že celý planetární systém kolem této stálice by se mohl podobat Sluneční soustavě. Hvězda HIP 11915 je zhruba stejně stará jako Slunce a její složení napovídá, že by se v její blízkosti mohly vyskytovat také kamenné planety.

Podle posledních teorií je současné uspořádání Sluneční soustavy, které je tak vhodné pro život, důsledkem existence Jupiteru a jeho gravitačního vlivu na vznikající systém během jeho formování. Objevení dvojčete Jupiteru u jiné hvězdy je důležitým milníkem v hledání planetární soustavy podobné té naší.

V minulosti byla již objevena řada planet podobných Jupiteru v nejrůznějších vzdálenostech od svých mateřských hvězd. Ve smyslu podobnosti mateřské hvězdy našemu Slunci je však tento exemplář dosud nejpřesnějším analogem dvojice Slunce-Jupiter, jaký byl dosud objeven.

Sluneční soustava 2.0

Mateřská hvězda HIP 11915 je doslova dvojníkem našeho Slunce. Je mu podobná nejen hmotností, ale také stářím a chemickým složením. Jelikož s chemickými vlastnostmi Slunce a Sluneční soustavy je spojena také přítomnost kamenných planet, mohlo by to znamenat, že rovněž u hvězdy HIP 11915 by se takové planety mohly vyskytovat.

Podle vědců je nyní potřeba provést další pozorování tohoto systému a potvrdit a zpřesnit získané výsledky. Hvězda HIP 11915 je však jedním z nejslibnějších kandidátů na planetární systém podobný tomu našemu.

ESO, L. Benassi