Soustava teleskopů ALMA pozorovala prstenec ledu v mladém systému

Chilské radioteleskopy poprvé zobrazily kompletní disk v soustavě Fomalhaut

22.05.2017 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní tým astronomů využil soustavu radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile k pozorování disku planetární suti, který obklopuje čerstvě zrozenou hvězdu Fomalhaut, vzdálenou od nás 25 světelných let.

Tento disk tvoří kosmické kamení a plyn. Jsou to pravděpodobně pozůstatky četných srážek exokomet na okraji soustavy Fomalhaut. Nová pozorování soustavy ALMA nabízejí úžasný pohled na kompletní disk. Vědci díky nim rovněž zjistili, že se disk svým složením blíží kometám ve Sluneční soustavě.

Ledový prstenec

Meredith MacGregor z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics v americkém Cambridge a její kolegové teď mohou detailně zkoumat soustavu Fomalhaut a její zvláštnosti. Na nových snímcích je zřetelně patrná šířka disku, která dosahuje 2 miliard kilometrů. Celý disk se utvořil ve vzdálenosti asi 20 miliard kilometrů od hvězdy.

TIP: Nejdetailnější snímek protoplanetárního disku zachycuje vývoj planet

Fomalhaut je relativně blízká hvězda a je jednou z asi dvacítky hvězd, jejichž planety jsme už zobrazili přímo. Celý systém je starý asi jen 440 milionů let, což odpovídá asi jedné desetině stáří Sluneční soustavy.

NRAO