Šťastná náhoda: Vědci zjistili, jak nejsnáze vyrobit cihly na Marsu

K vytvoření pevného materiálu z marťanských hornin stačí jedna rána kladivem

02.05.2017 - Stanislav Mihulka

Na Mars jsme sice ještě nevkročili, už ale plánujeme, jak tam postavit budovy. A je to pochopitelné, první kolonisté rudé planety budou chtít někde bydlet.

Dopravit cokoliv na Mars bude velmi drahé a komplikované. Lidé se proto budou snažit na Marsu využít místní zdroje, jak to jenom bude možné. Vědci teď na Zemi zkoušejí, jak z marťanských hornin co nejlépe vyrobit potřebné nástroje a materiál.

Nemají samozřejmě k dispozici originální horniny z povrchu Marsu, ale americká robotická vozítka je už do jisté míry prozkoumala a na Zemi si můžeme marťanské horniny nasimulovat. Badatelé obvykle využívají drahé přístroje a experimentují s různými pojivy, obvykle polymery.

Stačí rána kladivem

Na tomto výzkumu se za peníze NASA podíleli i vědci Kalifornské univerzity v San Diegu. Šťastnou náhodou přitom zjistili, že vlastně žádný polymer není nutný. Stačí, když na horninu vyvinou tlak, který odpovídá běžné ráně kladivem.

TIP: Cvičiště pro kolonisty: V Mohavské poušti se objeví 3D tištěné kolonie pro Mars

Jak je to možné? Zřejmě za to mohou oxidy železa, které zbarvují Mars do jeho charakteristického odstínu. Po stlačení fungují jako pojivo, které drží materiál pohromadě. Teď ještě bude nutné prověřit, jak se budou chovat cihly běžné velikosti za různých podmínek, a můžeme vyrazit stavět na Mars.

UC San Diego