planetka

Planetka Chariklo
V roce 2014 astronomové oznámili překvapivý objev dvojice prstenců kolem vzdálené planetky Chariklo. Ta patří do skupiny objektů zvaných Kentauři, které se pohybují mezi Jupiterem a Neptunem
Před čtyřmi miliardami let to ve Sluneční soustavě vypadalo jako na střelnici. Divoce poletující planetky a meteoroidy zanechaly na planetách a měsících řadu šrámů
Nebezpečí srážky?
Planetka o velikosti 10patrového domu prosvištěla včera v blízkosti Země. Vědci si jí všimli jen několik hodin předtím
16 Psyche
Kdysi bývala stejně velká jako Mars, nyní z ní zbylo jen holé jádro. V roce 2023 vyrazí k planetce Psyche vesmírná sonda
Sonda NEAR
Ve Sluneční soustavě známe zhruba půl milionu planetek. Nenacházejí se sice v hlavním proudu zájmu výzkumných sond, přesto nám mohou poskytnout mnohé informace o vývoji a fungování vesmíru
29.10.1991

29. října 1991 prolétla americká sonda Galileo cestou k Jupiteru kolem planetky Gaspra o průměru zhruba 18 km, která obíhá okolo Slunce poblíž vnitřní hranice pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Těleso objevili roku 1916 ruští astronomové. Sonda jej minula asi o 1 600 km a pořídila 57 fotografií jeho povrchu.

Rotace Ida