Superpřesné dalekohledy hledají tranzitující exoplanety

28.1.2015 – Martin Reichman
Na observatoři ESO v Chile dopadlo první světlo na zrcadla a detektory nové sestavy dalekohledů NGTS, které budou hledat tranzitující exoplanety
NGTS

Cílem projektu je hledání takzvaných tranzitujících exoplanet – planet v cizích hvězdných systémech, které z pohledu pozemského pozorovatele přecházejí přes disk své mateřské hvězdy a tím periodicky způsobují měřitelný pokles její jasnosti. Dalekohledy se zaměří především na hledání planet zhruba o velikosti Neptunu, tedy 2× až 8× větších, než je Země.

Nová generace supercitlivých dalekohledů

Systém NGTS (Next-Generation Transit Survey), tvoří sestava několika dalekohledů s primárním zrcadlem o průměru 20 cm pokrývajících na obloze široké zorné pole. Toto nové zařízení bylo vybudováno konsorciem firem ze Spojeného království, Švýcarska a Německa a je umístěno na observatoři Paranal v severním Chile.

Systém NGTS je navržen pro práci v plně automatickém režimu a bude nepřetržitě sledovat jasnost stovek tisíc poměrně jasných hvězd na jižní obloze. Při pátrání po exoplanetách dosáhne přesnosti měření jasnosti hvězd na úrovni tisícin magnitudy, což se dosud žádnému pozemnímu širokoúhlému přehlídkovému projektu nepodařilo. Kosmická observatoř Kepler sice dosahuje vyšší přesnosti měření jasnosti hvězd, zaměřuje se ale na menší oblast oblohy ve srovnání s NGTS.

ESO/R. West