Téma

Zemské magnetické pole
Magnetickými poli a nabitými částicemi je protkána přinejmenším celá Galaxie a dost možná mnohem rozlehlejší kosmický prostor. Vlastní magnetické pole mají i některé planety, přičemž to zemské nás navíc chrání před „škodlivým“ vesmírem
Nejsilnější planetární magnetosféry ve Sluneční soustavě
Stará galaxie
Významným pomocníkem astronomů je bezesporu Hubbleův kosmický dalekohled. Od roku 1990 pořizuje fotografie nejrůznějších cílů od blízkých těles Sluneční soustavy až po kosmické objekty na samé hranici viditelného vesmíru
Čočkování s Keplerem
Naše znalosti kosmu omezuje pozorovací technika. S každým novým a výkonnějším dalekohledem, který nám umožní nahlédnout dále do historie všehomíra, se tak posunujeme vpřed. Někdy ovšem stačí jen využít gravitaci
Pandořina kupa
Dione
Početnou skupinu těles tvoří ve Sluneční soustavě mimo jiné měsíce planet. Vedle těch velkých, známějších, obíhají kolem obřích planet celé rodiny satelitů. Přestože některé z nich nedosahují příliš velkých rozměrů, upoutají minimálně svým vzhledem či vlastnostmi
Kosmické smetí
Oběžná dráha Země ze všeho nejvíc připomíná pulzující dálnici – a bohužel také smetiště. A bude hůře. A neznečišťujeme jen orbitu naší planety, ale i povrch Měsíce

Stránky