Téma

V centrech galaxií odpočívají i hřímají obrovské a neuvěřitelně hmotné černé díry. Kde se vzaly a jak vznikají? Mohou nás ohrozit?
Kráter na měsici Mimas
Povrchy Měsíce, Marsu či Merkuru, ale i některých satelitů obřích planet pokrývá obrovské množství kráterů. Svědčí to o dávných srážkách s meteority či kometami. Ani Země nezůstala kosmického bombardování ušetřena
Supermasivní černá díra NGC 3783
Messenger
K Merkuru dorazily do dneška jen dvě sondy a pouze družice Messenger se usídlila na jeho oběžné dráze. Díky tomu jejím pozorováním nám tato nejmenší planeta ukazuje zcela novou tvář
Planetka Chariklo
V roce 2014 astronomové oznámili překvapivý objev dvojice prstenců kolem vzdálené planetky Chariklo. Ta patří do skupiny objektů zvaných Kentauři, které se pohybují mezi Jupiterem a Neptunem
Největší teleskopy světa
Platí: čím větší dalekohled, tím dále dohlédneme, spatříme menší a méně zářící objekty, rozlišíme více detailů, nahlédneme do vzdálenější minulosti vesmíru. Jak si vedou jednotlivé dalekohledy v přímém srovnání?
Před čtyřmi miliardami let to ve Sluneční soustavě vypadalo jako na střelnici. Divoce poletující planetky a meteoroidy zanechaly na planetách a měsících řadu šrámů