Překvapivý objev: Umírající hvězda má atmosféru tvořenou z 99,99 % kyslíkem

O překvapení není v astronomii nouze. Nový objev brazilských vědců ale staví na hlavu teorie o vzniku bílých trpaslíků

06.04.2016 - Martin Reichman

Astronomové z brazilské univerzity v Rio Grande do Sul objevili bílého trpaslíka, jehož atmosféra je tvořena z 99,99 % kyslíkem. Podle vědců je jediným svého druhu. Alespoň mezi více než 32 tisíci známými bílými trpaslíky.

Umírající hvězda

Bílý trpaslík vzniká zhroucením hvězdy o průměrné nebo podprůměrné hmotnosti. Tyto hvězdy nejsou dostatečně hmotné, aby dosáhly ve svém jádře teploty potřebných k fúzi uhlíku. Poté, co se stanou rudým obrem (během své fáze spalování hélia), odhodí své vnější vrstvy a ty vytvoří planetární mlhovinu. Na místě původní hvězdy zůstane jen neaktivní jádro skládající se převážně z uhlíku a kyslíku.

Atmosféra těchto bílých trpaslíků se v drtivé většině skládá z lehkých prvků - helia a vodíku. Tyto prvky se ale na bílém trpaslíkovi s označením Dox vůbec nevyskytují. Oproti tomu je jeho atmosféra tvořena z 99,99 % kyslíkem a stopovým zastoupením neonu, hořčíku a křemíku.

TIP: Hvězdy typu O se chovají jako vesmírní upíři

Jak ke své neobvyklé atmosféře trpaslík Dox přišel, zatím vědci netuší a stejně velkou hádankou je i to, jakým způsobem přišel o vodík a helium. Podle Keplera de Souza Oliveiry je možné, že změnu způsobila interakce bílého trpaslíka s jinou hvězdou, pravděpodobně o velikosti našeho Slunce. Ta mohla podle vědců z bílého trpaslíka lehké prvky vysát podobným způsobem, jakým to například dělají hvězdy spektrálního typu O.

American Association for the Advancement of Science