V blízkosti Slunci podobné hvězdě se rodí extrasolární sestřenice Země

Radioteleskop ALMA dost možná objevil rodící se dvojče Sluneční soustavy. V protoplanetárním disku se podle vědců formuje sestřenice Země a další planety

01.04.2016 - Martin Reichman

Uprostřed souhvězdí Hydry se nachází Slunci podobná hvězda TW Hydrae. Ta je mezi astronomy populárním cílem výzkumu, protože se nachází relativně nedaleko od nás (leží jen 175 světelných let od Slunce). Jedná se o mladou hvězdu, jejíž stáří je odhadováno na pouhých 10 milionů let, kterou obepíná protoplanetární disk.

Rodící se dvojče?

Starší výzkumy provedené ve viditelném světle nebo pomocí radioteleskopů potvrdily, že v protoplanetárním disku TW Hydrae jsou patrné struktury, které by mohly souviset s počínajícím formováním planet. Vědci dokonce systém přirovnávají k naší Sluneční soustavě v době, kdy byla jen 10 milionů let stará.

Nová pozorování radioteleskopu ALMA odhalila fascinující mezeru nacházející ve stejné vzdálenosti od hvězdy, v jaké obíhá Země kolem Slunce. To by mohlo znamenat, že se v tomto systému začíná rodit mladší varianta naší rodné planety, nebo možná její hmotnější extrasolární sestřenice, takzvaná super-Země.

Další nápadné mezery objevené na nových snímcích se nacházejí ve vzdálenosti 3 a 6 miliard kilometrů od centrální hvězdy, což zhruba odpovídá oběžným drahám Uranu až Pluta ve Sluneční soustavě. Rovněž se patrně jedná o důsledek shlukování částic při formování planet, které tak čistí své oběžné dráhy od prachu i plynu a zbylý materiál nutí shlukovat se do jasně ohraničených pásů.

ESO