Vědci jsou na stopě druhé největší černé díře v naší Galaxii

11.9.2017 – Martin Reichman
Vedle superhmotného černého obra Sagittarius A* je naše Galaxie zřejmě domovem i jeho menšího bratříčka – černé díry s hmotností 100 000 Sluncí
Druhá největší

Vedle standardních černých děr s hmotností odpovídající několika Sluncím existují i středně hmotné a supermasivní černé díry. Černou díru z kategorie středních nyní vědci objevili i v Mléčné dráze.

Průzkum kompaktního, přibližně 16 světelných let velkého oblaku molekulárního plynu naznačuje, že by mohl být domovem druhé největší černé díry v Mléčné dráze. Naznačují to počítačové simulace analyzující pohyb plynu v této oblasti.

Zkoumaná oblast, označovaná jako CO–0.40–0.22, se nachází přibližně 27 000 světelných let od Země a 195 světelných let od centra Mléčné dráhy. Výpočty naznačují, že by mohlo jít o středně hmotnou černou díru s hmotností okolo 100 000 Sluncí. Pokud se její existenci podaří potvrdit, půjde o druhou největší černou díru v naší Galaxii. Tou největší je superhmotná černá díra Sagittarius A* s odhadovanou hmotností okolo 4,5 milionu Sluncí.

Joshua Valenzuela, UNM