Vědci objevili nejvzdálenější kupu galaxií: Je tisíckrát hmotnější než Mléčná dráha

Vědci objevili mimořádně vzdálenou masivní kupu galaxií z dob raného vesmíru. Její světlo k nám putovalo 10 miliard let.

08.01.2016 - Martin Reichman

Mléčná dráha není součástí žádné kupy galaxií. Patří do menšího útvaru zvaného Místní skupina galaxií. Nejbližší hustou kupou galaxií je Kupa galaxií v Panně, která je vzdálena 45 milionů světelných let. Obsahuje asi 100 velkých galaxií, ale odhaduje se, že celkový počet galaxií přesahuje 2 tisíce.

Dalšími dominantními útvary jsou kupa galaxií v Kentauru, vzdálená 105 miliónů světelných let, a kupa galaxií v Hydře (140 miliónů světelných let). Každá z nich obsahuje přibližně 100 velkých galaxií. Další hustou kupou galaxií je kupa ve Vlasech Bereniky, vzdálená 300 milionů světelných let.

TIP: Jak velká je Místní skupina či kupa galaxií?

Všechny tyto struktury jsou ale doslova za humny v porovnání s nově objevenou kupou s označením IDC 1426. Podle vědců z Massachusettského technologického institutu (MIT) jde o nehmotnější shluk galaxií. Kupa galaxií IDC 1426 vznikla přibližně v době 3,8 miliard let po velkém třesku a její světlo k nám putovalo neuvěřitelných 10 miliard světelných let. Jde tedy o strukturu z rané fáze formování vesmíru.

Přesto nejde o nejstarší známou strukturu – tou je galaxie s označením EGSY8p7, od níž nás dělí zhruba 13,2 miliardy let. Za nejstarší hvězdu je považována SMSS J031300.36‑‑670839.3, která je od Země vzdálena šest tisíc světelných let a podle odhadů australských vědců mohla vzniknout zhruba před 13,7 miliardami let.

MIT | news.mit.edu