Vědci objevili obří kamennou planetu: Má poloviční průměr Neptunu

Nový objev sondy Kepler dost možná zasadil vážnou trhlinu do teorie vzniku a formování planet. Nově objevená planeta je možná největším kamenným objektem jaký známe

22.02.2016 - Martin Reichman

Velikost planety má zásadní vliv na její složení. Vědci spočítali, že maximální velikostí kamenné planety je 1,5násobek až dvounásobek Země. Větší planeta už má dostatek hmoty na to, aby mohla nabalovat vodík a helium a postupem času by připomínala spíše plynné obry jako Uran nebo Neptun. Naopak menší planeta si svou atmosféru neudrží, což potkalo například Mars.

Kamenný superobr

Nyní ale sonda Kepler objevila v souhvězdí Berana exoplanetu BD + 20594B, s průměrem 2,23 Země a dosahuje zhruba poloviny průměru Neptunu. Co víc, její hustota je podle vědců vyšší, než je tomu u naší planety. To by mohlo (a mělo) znamenat, že jde o kamennou planetu, či lépe řečeno o kamennou superplanetu.

Za doposud největší známou (pravděpodobně) kamennou exoplanetu je považován Kepler-10c, který je 17,2× hmotnější než Země (s průměrem 2,35násobku Země). U nově objeveného obra BD + 20594B ale vědci udávají možnou odchylku +6.0/−6.1 hmotností Země. Pokud bychom se tedy přiklonili k horní hranici odhadované hmotnosti, bude BD + 20594B největší kamennou planetou, jakou známe.

TIP: Vědci našli planetární Godzillu, kamennou planetu 17× těžší než Země

Tým Néstora Espinozy, který se na objevu nové planety podílel, nicméně zdůrazňuje, že na potvrzení složení planety BD + 20594B budou nutná další pozorování. Obří exoplaneta tak může být jedním z cílů například pro teleskop Jamese Webba.

arxiv.org