Výbuch sopky Tvashtar na Jupiterově měsíci Io

Jupiterův měsíc Io oplývá mimořádně silnou vulkanickou aktivitou. Za existenci sopečné činnosti vděčí Io slapovému působení Jupitera a dalších velkých měsíců této obří planety. Podle astronomů se po jeho povrchu vzdouvají téměř 50 metrů vysoké vlny suchého přílivu. Teplota povrchu Io je −143 °C, avšak vylitá láva může naproti tomu dosahovat teploty kolem +1 400 °C

Slapové síly a s nimi spojené vnitřní tření produkují obrovské množství tepelné energie. Horniny se zahřívají, jejich objem se zvětšuje, postupně se mění jejich skupenství a v podobě lávy nebo obrovských dlouhotrvajících výronů směsi plynů a drobných částeček hmoty pronikají na povrch, případně unikají do blízkého kosmického prostoru. Nitro měsíce občas vzkypí a obsah tohoto „přetlakového hrnce“ vyrazí na povrch v podobě sopečných erupcí.

Fotografie měsíce Io, kterou pořídila meziplanetární sonda New Horizonas, zachycují obrovský chochol nad vulkánem Tvashtar. Materiál vyvržený během erupce stoupá přibližně 320 kilometrů nad povrch měsíce.

svs.gsfc.nasa.gov