Vypulírovaná trpasličí galaxie IC 1613

29.1.2016 – Martin Reichman
Trpasličí galaxie IC 1613

Na tomto snímku pořízeném mohutnou kamerou OmegaCAM je zachycen neobvyklý objekt – malá galaxie IC 1613, která obsahuje jen velmi malé množství kosmického prachu.

Některé galaxie jsou doslova napěchovány prachem, zatímco u jiných najdeme mezi hvězdami a oblaky plynu jen nemnohé tmavé čmouhy neprůhledných kosmických sazí. Malá galaxie IC 1613 je v tomto ohledu zcela jiná, pokud jde o prach, doslova vypulírovaná.

Slabou mlhovinu IC 1613 objevil v roce 1906 německý astronom Max Wolf. Od té doby se astronomům podařilo potvrdit, že IC 1613 je součástí Místní skupiny galaxií, což je systém asi 50 blízkých galaxií, do kterého patří i naše Mléčná dráha. IC 1613 leží jen asi 2,3 milionu světelných let od Země a díky své blízkosti patří k relativně podrobně prozkoumaným objektům.

Kromě chybějícího prachu je galaxie pro vědce zajímavá také tím, že je domovem početné skupiny Cefeid a dalších proměnných hvězd typu RR Lyrae. Před desítkami let pomohla galaxie IC 1613 astronomům rozpracovat využití těchto proměnných hvězd k mapování expanze vesmíru. Na tak malou galaxii to není vůbec špatný počin.

ESO