Vzácný jev: V mlhovině Rejnok se v přímém přenosu znovuzrodila hvězda

Na stárnoucí hvězdě SAO 244567 se odehrál héliový záblesk, náhlé zažehnutí fúze hélia

20.09.2016 - Stanislav Mihulka

Každá hvězda má svůj vlastní život, od vzniku a zažehnutí jaderné fúze až po spotřebování hvězdného paliva a více nebo méně bouřlivý zánik. Můžeme pozorovat hvězdy v rozmanitých fázích tohoto vývoje, ale jen vzácně se staneme svědky toho, že by se hvězda vyvíjela před našima očima.

Jedním z takových vzácných případů je hvězda SAO 244567 ze souhvězdí Oltáře, která je od nás vzdálená 2 700 světelných let. Během posledních 45 let se tato hvězda zřetelně vyvíjí. Její teplota se za tuto dobu změnila o téměř 40 tisíc stupňů Celsia. Nejprve se dramaticky ohřála a teď zase vychládá. Zároveň okolo hvězdy vzniká planetární mlhovina, známá jako mlhovina Rejnok (Stingray Nebula), která je tím pádem nejmladší ze všech známých planetárních mlhovin.

Héliový záblesk

Na hvězdě SAO 244567 se podle všeho odehrál héliový záblesk, náhlé zažehnuté héliové fúze v jádru stárnoucích hvězd, jejichž velikost nepřesahuje 2,25 Sluncí. K tomuto záblesku dojde ve chvíli, kdy hvězda spotřebuje veškerý dostupný vodík v jádru a tlak plynu již nemůže dále vyrovnávat gravitační působení horních vrstev hvězdy.

TIP: Planetární mlhovina Hen 2-437: Bude takhle jednou vypadat i naše Slunce?

Vlivem gravitačního kolapsu dojde k dočasnému smrštění hvězdy, nárůstu teploty a tlaku v jádře. Po čase se situace uklidní a znovuzrozená hvězda pokračuje stabilním spalováním helia, až k samotnému zániku hvězdy. Héliový záblesk čeká i naše Slunce, asi za 5 až 6 miliard let.

IFL Science, Hubble Space Telescope