Za jakých podmínek si planeta udrží atmosféru?

27.5.2017 – Michal Švanda
Atmosféra Marsu

Atmosféra Marsu zřejmě nebyla dřív tak řídká. Pak ji však přestal chránit magnetismus planety

Aby si planeta udržela atmosféru, musí být splněno více podmínek. Tou první je samozřejmě hmotnost: Čím je těleso hmotnější, tím větší existuje pravděpodobnost, že k sobě gravitačně „přiváže“ nějaký plynný obal. Druhý faktor představuje složení atmosféry: Má-li sestávat převážně z lehkých prvků – například z vodíku či helia –, musí být hmotnost planety vyšší než v případě, že má jít o těžší prvky.

Nesmíme zapomenout ani na vliv okolního prostředí. Mladé či naopak velmi hmotné stálice s mohutným hvězdným větrem vzdušné obaly planet nezadržitelně obrušují. Například řídká atmosféra Merkuru je se slunečním větrem v rovnováze: Mnoho částic je od planety odvanuto, jiné se však dočasně zachytí v jejím okolí, tudíž se chemické složení atmosféry od složení slunečního větru příliš neliší. Vlivu hvězdného větru se planeta může „bránit“, má-li silné magnetické pole, které jeho nabité částice odklání. Odborníci se proto domnívají, že právě kvůli vyhasnutí magnetismu přišel Mars o převážnou část své atmosféry, jež byla dřív zřejmě mnohem hustší než dnes.

Tagy:
Wikipedie