Existují důkazy pro tzv. temný proud?

02.03.2019 - Michal Švanda

Podle současných kosmologických představ by pohyby vzdálených objektů, zejména galaxií, měly mít dvě význačné komponenty: Především by se hvězdné ostrovy měly v důsledku rozpínání vesmíru od pozorovatele vzdalovat, a to ve všech směrech. Rychlost vzdalování závisí na vzdálenosti a popisuje ji tzv. Hubbleův zákon. Druhou komponentu tvoří náhodné pohyby vůči sobě.

Některé studie upozorňují na dodatečný nenáhodný a nevysvětlený systematický pohyb kup galaxií rychlostí 600–1 000 km/s směrem do souhvězdí Kentaura a Hydry. Tento jev se označuje jako temný proud: Jeho projevy byly detekovány v pozorování mikrovlnné družice WMAP a nedávná práce poukazuje na jeho přítomnost i v modernějších měřeních družicí Planck.

TIP: Temná hmota: Najdeme podstatu odvrácené strany kosmu?

Někteří odborníci jej vysvětlují jako setrvačný pohyb k hustší části vesmíru, kterou již nemůžeme pozorovat, protože mezitím došlo ke kosmické inflaci a zmíněná oblast se nachází za světelným horizontem. Další autoři předpokládají, že by se mohlo jednat o efekt působení jiného vesmíru. Mnozí astrofyzikové však považují samotný objev temného proudu za velký omyl a za důsledek chybného zpracování dat obou družic. Teprve budoucí nezávislé studie mohou přítomnost temného proudu prokázat, či vyvrátit.

Tajemství vesmíru