Nový objev z rudé planety: Na Marsu sněží!

22.8.2017 – Stanislav Mihulka
Pokud jsou splněny určitě podmínky, tak na Marsu sněží asi každou noc. Na sněhové bouře to ale nevypadá
Polární čepička

Zaledněný severní pól rudé planety

Na Mars přišla zima. Alespoň pokud jde o naše vědomosti. Podle nové vědecké studie ve skutečnosti na Marsu zřejmě sněží každou noc, i když jinak, než jak jsme zvyklí.

Nenapadají tam závěje sněhových vloček, tak jak je známe na Zemi. Pokud jsou splněny určité podmínky, tak tam dochází ke sněhovým „explozím“, takzvaným ledovým mikroburstům (z anglického ice microbursts), sestupným proudům v atmosféře, které popráší povrch sněhem.

Sníh na rudé planetě

Ledové mikrobursty se na Marsu mohou odehrát jenom tam, kde není krajina ozářená Sluncem. Zároveň tam musejí být mraky dostatečně nízko, asi ve výšce 1 až 2 kilometry. Jinak dojde k tomu, že sice sněží, ale vločky zmizí dříve, nežli dopadnou na narudlý povrch planety Mars.

TIP: Obří pánev na Marsu může obsahovat miliardy let staré vzorky ledu

Klima na Marsu je celkově příliš nestabilní a proměnlivé na to, abychom tam někdy mohli zažít sněžení podobné tomu pozemskému. Mars je planetou klimatických extrémů, jak nám to hlásí i naši průzkumní roboti.

NASA/JPL-Caltech/MSSS