Vesmírní námořníci: NASA příští týden vypustí pokročilou solární plachetnici

Příští týden by se měl uskutečnit start technologického demonstrátoru Advanced Composite Solar Sail System, který má testovat nový typ solární plachetnice.

15.04.2024 - Stanislav Mihulka

Solární plachetnice představují pozoruhodnou technologii pasivního pohonu, kdy je kosmická sonda poháněná tlakem záření dopadajícího na plachtu napnutou ve vzduchoprázdnu kosmického prostoru. Na 24. dubna 2024 je plánovaný start solární plachetnice Advanced Composite Solar Sail System, která představuje novou generaci těchto kosmických sond. NASA tentokrát vsadila na nosnou raketu Electron společnosti Rocket Lab, která by se měla vznést z novozélandského kosmodromu Rocket Lab Launch Complex 1 na poloostrově Mahia.

Nová plachetnice kosmického moře

Advanced Composite Solar Sail System je technologický demonstrátor, který využívá cubesat sestavený ze 12 jednotek, zkonstruovaný společností NanoAvionics. Měl by testovat nová „ráhna“ z kompozitního materiálu, vyrobeného z flexibilního polymeru a uhlíkových vláken.

Primárním cílem mise je rozvinutí nové konstrukce plachty. Jakmile se sonda dostane na heliosynchronní oběžnou dráhu ve výšce 1 000 kilometrů nad zemským povrchem, měla by rozvinout ráhna s polymerovou plachtou. Ráhna, která se ve složené podobě vejdou do jedné ruky, se roztáhnou do délky asi sedmi metrů. Po zhruba 25 minutách by se měla plachta s konstrukcí plně rozložit. V této podobě zabere plochu asi 80 metrů čtverečních.

TIP: Objekty Sluneční soustavy by mohla zkoumat hejna solárních plachetnic

Celý proces budou pečlivě sledovat kamery na palubě sondy, aby odborníci mohli analyzovat, zda nová konstrukce funguje podle předpokladů. Pozorovatelé noční oblohy se mohou těšit na novou hvězdu. Až bude nová solární plachta plně rozložená a ve vhodné pozici vůči zemskému povrchu, měl by vysoce odrazivý materiál, z něhož je vyrobená, zářit tak jasně, že solární plachetnice bude viditelná na obloze zhruba jako Sírius.